Historiaa Historiaa

Valkeakosken osasto 45:n historiaa

Historia
Myllysaaren vaiheita - Valkeakosken teollisuusyhdyskunnan kehdon vaiheita. Valkeakosken Joulu 1965, 4-7. (pdf, 1,2 Mt)
Tervasaari sotien jälkeen - Työn äärestä 1957 (2), s. 21-26. (pdf, 1,6 Mt)
Työ- ja ihmissuhteet Valkeakosken tehtailla - Elina Haavio-Mannilan ja Veronica Stolte Heiskasen tutkimus Yhtyneiden Paperitehtaiden ja Säterin henkilökunnan työ- ja ihmissuhteista vuodelta 1969. Teoksesta Kaikuja Hämeestä XII (Hämäläis-Osakunta) 1969, s. 40-66. Julkaistu teoksen oikeudenomistajan luvalla. (pdf, 4,8 Mt)
1 0 0 - V U O T I S J U H L A A V I E T E T T I I N WALTIKASSA 7.1.2006
Tervehdyssanoissaan osaston puheenjohtaja Kari Työppönen kuvaili osaston satavuotisen historian vaiheita. Ensin oli osastot 1, 2 ja Tervasaari. Tervasaaren saadessa sittemmin numeron yhdeksän. Olemme liittoamme vanhempi ollen yksi sen perustajaosastoista. Mainiten myös toiminnan lakkautetun tänä aikana kaksi kertaa. Ensin kansalaissodan aikaan 1918, tällä kertaa toiminta aloitettiin jo seuraavana vuonna. Tämän keskeytyksen aikaan osaston jäsenmäärä oli silloisissa oloissa varsin korkea eli 506, mutta toisen aloituksen jälkeen enää vain 52. Kansalaissota oli vienyt aktiivit miehet ja toiminta jatkuikin varsin naisvoittoisella toiminnalla 1920 luvulla.
Toisen kerran osaston toiminta keskeytyi 1930, keskeytyksen kestäessä kymmenen vuotta, ennen kuin toiminta saatiin kolmannen kerran käyntiin. Tämän myötä osastomme sai uuden numeronkin ollen nyt 45. Keskeytyksen syyt olivat molemmilla kerroilla työväenjärjestöihin kohdistunut painostus.
Voimme vain osoittaa suuren kunnioituksemme noina vaikeina vainon aikoina toimineille tovereillemme.
Historiasta löytyy merkintöjä, ettei toimintamme ole koskaan ollut kokonaisuudessaan keskeytyksissä, vaikkakin osastomme kahdesti lakkautettiin. Jäsenmaksua kun joku aktiivi kävi maksamassa Tampereelle keskeytyksenkin aikana. Kolmannen aloituksen jälkeen toiminta on ollutkin yhtä mittaista näihin päiviin saakka.
Osastomme jäsenmäärän huippu ajoittuu seitsemänkymmentäluvun alkuun ollen tuolloin reilut 1500. Sittemmin mm. Paperituotteen työhuonekunnan ero osastosta pienensi jäsenmäärää. Sen ollessa tällä hetkellä noin 1200, josta työssäkäyviä noin 700.
Jos on ollut vaikeaa kaksikymmentä- ja kolmekymmentäluvuilla, niin sen jälkeiset ajat vuodesta -44 ovat olleet jäsenmäärässä nousun aikaa, aina seitsemänkymmentä luvun alkuun asti.
Seitsemänkymmentäluvun puolivälin jälkeiset ajat muistuttavat hyvinkin tätä päivää. Silloin koettiin paperiteollisuudessa ensimmäiset massiiviset vähennystarpeet ja Tervasaari oli ensimmäisten joukossa.
Työnantajan tällöin ilmoitettua henkilökunnan vähennystarpeesta jopa 400 hengellä, joista 300 työntekijöitä. Osasto aloitti Paperiliiton tuella neuvottelut asiasta, neuvotteluja käytiin puolen vuoden ajan. Aamulehti mm. kirjoitti silloin, että Tervasaari irtisanoo ko. määrän henkilökuntaa. Mutta ... onneksi käytyjen neuvottelujen tuloksena määrä jäi vähemmäksi eikä ketään irtisanottu. Tulokseen päästiin ennenaikaisilla eläkkeillä ja siirroilla.
Olemme edenneet tähän päivään edellä mainitulla neuvottelutavalla ja edelleenkään meillä ei ole ollut massiivisia irtisanomisia Tervasaaressa. Olemme olleet monessa suhteessa näissäkin asioissa edellä kävijöitä ja asioista on sovittu hyvässä neuvottelukulttuurissa. Toivokaamme, että saisimme toteuttaa tätä tapaa edelleen, ilman ulkopuolisten tahojen puuttumista asiaan.
Edeltäjäni Pentti Lundan tiivisti vuonna -85 ajatuksensa kymmenen viimeisen vuoden kehityksestä. "Työvoiman minimoimisesta oli ainakin osittain muodostunut enemmän kunnianhimoinen päämäärä kuin realistinen tarve". Tänä päivänä, tässä globaalissa maailmassa pääomat ohjaavat tehtaan toimintaa ja markkinatalous työvoiman sääntelyä.
Tulemme lähitulevaisuudessa kokemaan koko ay. kentässä vaikean ja haastavan ajan. Nyt on puhallettava kaikkien samaan hiileen ja katsottava tulevaisuuteen yhdessä. Kehittäen ja rakentaen, niin tehdasta, työvoima-, kuin neuvottelurakenteita. Säilyttääksemme työpaikat paikkakunnalla kuin myös koko suomessa.
Tervehdyssanojensa lopuksi hän mainitsi osaston satavuotiaasta toiminnasta kirjoitetun juhlakirjan, joka esitellään myöhemmin tänään.
Juhlapuheen piti Paperiliiton puheenjohtaja Jouko Ahonen
Tervehdykset juhlivalle osastolle esittivät läsnäollen
Valkeakosken kaupunginjohtaja Markku Auvinen
UPM Tervasaaren tehtaanjohtaja Eero Kuokkanen