Paperiliiton Rauman osasto n:o 42 ry:n Kummilapsi

Paperiliiton Rauman osasto n:o 42 ry päätti kokouksessaan 2006, että ammattiosasto liittyy mukaan kummilapsitoimintaan. Talousarviossa kummilapsitoiminta piti aloittaa jo vuonna 2005, mutta silloin toimintaan budjetoitu rahasumma ohjattiin tsunami-uhrien hyväksi. Kummilapsitoiminta toteutettiin Plan-järjestön kautta. Plan on kansainvälinen kehitysyhteistyöjärjestö, jonka tavoitteena on parantaa pysyvästi kehitysmaiden lasten elinoloja. Kummit toimivat rahoittajina ja yhteisöt vastaavat hankkeiden toteuttamisesta. Kummimaksuista kertyviä varoja ei suinkaan anneta suoraan juuri omalle kummilapselle vaan niillä parannetaan kummilapsen elinyhteisön tilaa esim. rokotuskampanjoilla, rakentamalla kouluja, kouluttamalla opettajia yms.

Seuraavassa tietoa Paperi 42:n ”omasta” kummilapsesta:

Kummilapsen nimi on Jakobo-Michael Peter ja Hän on syntynyt lokakuussa 2010. Jakobon vanhemmat ovat pienviljelijöitä ja hänellä on yksi veli.

Jakobo asuu Tansaniassa Mwanzan aluella, alueen puhuttu kieli on Swahili. Jakob ei käy koulua, koska hän on vielä niin nuori. Hän asuu perheensä kanssa tiilitalossa missä on hiekkalattia, perhe käyttää energinlähteenä ruuanlaitossa puuta ja he saavat pääasialiisen vetensä naapurustossa olevasta vesijohdosta. Lähimmät terveypalvelut ovat noin 2h päässä.  (Tiedot perustuvat vuoden 2018 tietoihin...)