UPM Rauman koneen sulkeminen - muutosturva oli pettymys

PK 2 suljetaan Rauman UPM:llä päivä sen jälkeen, kun yhtiö julkisti tehneensä asiassa päätöksen. Kuva: UPM/Juha Sinisalo

UPM Rauman koneen sulkeminen - muutosturva oli pettymys

UPM sulkee paperikone 2:n jo keskiviikkona 6. marraskuuta.

UPM Rauman paperikone 2 suljetaan pysyvästi 6. marraskuuta. Henkilöstön vähennys on 179, joista vakituisia paperiliittolaisia tehtäviä on 129.
Pääluottamusmies Jouko Aitonurmi on käytyyn yt-prosessiin pettynyt.

– UPM toteutti irtisanottavien tukemisessa vain sen, mitä laki ja työehtosopimus määrittävät. Muutosturva on yhtä tyhjän kanssa siihen nähden, miten sitoutuneita työntekijät ovat olleet ja kuinka vakavarainen yhtiö on kyseessä. Paikallinen sopiminen voidaan yhtä hyvin unohtaa, jos kuusi viikkoa neuvotellaan, eikä mikään muutu, Aitonurmi sanoo.

Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhalan mielestä UPM:n päätös sulkea Rauman PK 2 nopealla tahdilla kertoo suunnitelmallisuuden puutteesta.

– Kun muutosturvassa mennään lain ja työehtosopimuksen alarajan mukaan, vastuu työntekijöiden tulevaisuudesta siirretään TE-toimistoille. Tämä on erittäin valitettavaa, sillä asia heijastuu myös meneillään oleviin työehtosopimusneuvotteluihin. Se lienee työnantajan tarkoituskin, toteaa Vanhala.

Kahden jäljelle jäävän paperikoneen tuotanto jatkuu UPM:n Rauman tehtaalla normaalisti. Sulkemisen jälkeen SC-paperin tuotantokapasiteetti vähenee 265 000 tonnilla vuosittain.

Uutinen julkaistu: 05.11.2019