25.11.2017

Hei taas kaikille lukijoille!!

On taas aika kirjoitella kuulumisia myös tänne. Olen joskus ajatellut onko tällä palstalla lukijoita vai onko tämä vain omaa yksin puheluani mutta olen silti päättänyt jatkaa myös kirjoittelua tänne, jos vaikka joku lukija tälle löytyy. Onhan tämäkin yksi tapa jakaa tietoa ja kuulumisia.

Vuosi alkaa olla lopuillaan ja viimeisen kuukauden aikana on tapahtunut paljonkin asioita, jotka vaikuttavat ammattiosaston asioihin lähi tulevaisuudessa.

Aloitan asioiden kirjaamisen ammattiosastomme syyskokouksesta, joka pidettiin 29.10.2017. Kokouksessa sain jäsenistöltä mandaatin jatkaa osastomme puheenjohtajan paikalla seuraavat kaksi vuotta. Kiitokset tästä mandaatista. Koitan nöyrästi olla koko jäsenistön palveluksessa ja antaa parhaan osaamiseni jäsenistön käyttöön. Jos ei muuta niin sitten delegoidaan epäselvä asia ja ihminen sellaisen ihmisen jutuille, joka osaa ongelmassa neuvoa ja opastaa. Minua saa rohkeasti tulla haastattelemaan ja kyselemään epäselvissä asioissa kun vaan törmäillään.

Vaikkakin olen tyytyväinen uudelleen valintaani puheenjohtajana, niin en pidä valintaa itsestään selvyytenä. Olen kyseisessä tehtävässä ollut nyt 8 vuotta ja uskon,että kaikki tekemäni/ohjeistamani ratkaisut ei varmasti aina ole olleet kaikkea jäsenistöä tyydyttävää ja miellyttävää. Toki semmoista ratkaisua et pysty tekemään,joka koko jäsenistöä tyydyttää. Tästä syystä toivoisin jo kahden vuoden päästä näkeväni ja olevani todistamassa osaston syyskokouksessa, että joku nousisi jäsenistöstä haastamaan istuvan puheenjohtajan.En ole vielä niin pitkälle miettinyt, että riittääkö virtaa jatkaa tämän kauden jälkeen puheenjohtajana, mutta ainakin haastajan haluisin nähdä kahden vuoden päästä. Tämä on mielestäni demokratiaa ja mikä on sen parempi tapa mittauttaa tekemäsi työn tuloksen kuin vaali.

Sitten muihin syyskokouksen päätöksiin. Kokouksessa valittiin osastolle uusi hallitus seuraavaksi kahdeksi vuodeksi. Kauhean suurta muutosta ei hallituksessa tullut mutta varsinaisiin jäseniin nousi "uutena" Timo Ahola. Timo onkin ollut kyllä jo yhden kauden varajäsenenä ja on hienoa saada nyt Timo varsinaisiin jäseniin mukaan. Uusina varajäseninä hallitukseen tulevat Ari Heikkinen ja Juha Mäkiharju. Haluankin toivottaa Arin ja Juhan tervetulleeksi hallitukseen vuoden vaihteen jälkeen. On hyvä ja hieno asia, että uutta näkemystä ja voimaa tulee myös hallitukseen. Se on uudistuvan ja asioita kehittävän ammattiosaston merkki.

Varsinaisen syyskokouksen jälkeen pidettiin työsuojeluehdokkaiden asettelu kokous. Kyseisessä kokouksessa ei tullut valtuutettujen tehtäviin uusia ehdokkaita, joten "vanhat" eli Ari,Katri ja Juha jatkavat valtuutettujen tehtävissä. Kaikille heille toivotan myös voimia tehtävien hoitamiseen ja me muut koitamme parhaan osaamisen mukaan auttaa heitä tärkeässä työssään.

Työsuojeluasiamies tehtäviin tuli pari muutosta. Kunnossapidon asiamieheksi valittiin Ari Heikkinen. Ari aivan uutena työsuojelupuolen tehtävissä varmasti tulee varsinkin alkuun tarvimaan hyviä vinkkejä kuinka tehtävää hoitaa ja niitä varmasti "kokeneemmat" kollegat antavat. Uskon vahvasti,että Ari ripeänä kaverina kyllä hoitaa tehtävän mallikkaasti. Toisena "uutena" asiamiehenä aloittaa Cm 4:lla ja Pilotilla Kari Kangas. Karilla jo kokemusta näistä hommista on ja siitä on hyvä jatkaa.

Toisena suurena asiana nyt loppuvuodesta on ollut uuden Tes-sopimuksen neuvottelut, jotka saatiin loppuun pitkän neuvottelun ja väännön jälkeen marraskuun alkupuolella. Suurina asioina neuvotteluissa oli työnantajan mahdollisuus käyttää ulkopuolista työvoimaa tuotannossa. Tämä oli hyvin pitkään neuvotteluissa työnantajan tahtotila. Eli, että mahdollisimman laajasti, jopa koko tuotannossa olisi mahdollisuus käyttää ulkopuolista työvoimaa. Neuvottelut junnasivat pitkään paikallaan tämän asian takia. Paperiliiton varmasti koko jäsenistön näkemys kyseisessä asiassa oli hyvin selvä. Tuotannon tehtäviin ulkopuolista työvoimaa ei voida laajentaa. Onneksi lopulta järki voitti ja saatiin kohtuullinen kompromissi, jonka kanssa molemmat osapuolet voivat jatkaa eteenpäin seuraavat kaksi vuotta.

Aivan mitään dramaattista uusi työehtopimus ei sisällä. Työnantajan mahdollisuus käyttää ulkopuolista työvoimaa hieman laajemmin tuotannon avustavissa toimissa hieman laajeni.Eli siivous, ruokala ja vartijointi voidaan ulkoistaa. Meillähän tämä on ollut jo arkipäivää melko pitkän aikaa.Muissa avustavissa toimissa eli purku ja lastaus tarvii muistaa, että niiden ulkoistaminen vaatii paikallisen sopimisen. Eli meidän pitää olla yhtä mieltä työnantajan kanssa,että nämä toimet voitaisiin ulkoistaa tai ainakin käyttää ulkopuolista työvoimaa edes hetkellisesti. En nyt ainakaan itse tällä hetkellä näe edes mitään tarvetta miksi kyseisestä asiasta pitäisi keskustella.

Eli summa summarum.. Uusi Tes tuo varmasti enemmän painetta paikalliselle sopimiselle mutta niinkuin olen monta kertaa todennut. Paikallista sopimista ei pidä pelätä ja se on aivan ok asia, kunhan siinä otetaan huomioon molempien osapuolten näkökannat ja se tukee molempien osapuolten tavoitteita.

Ensi viikolla jatkuvat keskustelut/neuvottelut työaikapankin jatkosta. Se tuleeko työaikapankki jatkumaan myös tulevaisuudessa on vielä tätä kirjoittaessa epäselvää mutta ainakin itse näen, että ei sille varmasti mitään estettä ole jos muutama yksityiskohta saadaan viilattua. Työaikapankin kokemukset jäsenistössä on ollut kuitenkin suurimmaksi osaksi positiivista.

Myös ensi viikolla alkavat neuvottelut tessin paikallisen erän jaosta. Kyseinen erä on 19 senttiä kertaa työntekijöiden määrä 30.11.2017 ja tämä erä pitäisi olla sovittuna 22.12.2017 mennessä. Jos näin ei ole niin korotus tulee yleiskorotuksena kaikille työntekijöille. Aika näyttää mihin ratkaisuun tässä päädytään.

Lopuksi haluan toivottaa kaikille hyvää lopuuvuotta ja tulkaa jutuille jos jotain epäselvää/kysyttävää. Ja voi muutenkin tulla vaikka ei aina niin asiaakaan olisi.

PJ Mika Lahtinen

8.7.2017

Hei taas kaikille lukijoille!!

Ajattelin tässä nettisivujen päivityksen yhteydessä kirjoittaa hieman kuulumisia.

Itsellä osa kesälomasta on pidetty ja paluu arkeen ja töiden pariin on alkanut. Ay rintamalla asiat rullaavat tällä hetkellä melko rauhallisesti. Mitään isompia "hässäköitä" ei ole tällä rintamalla ollut.

Tässäkin jutussa haluan muistuttaa kaikkia osastomme jäseniä Elokuun 22 päivä Tampereella järjestettävästä Paperiliiton ajan tasalla tapahtumasta. Tapahtumassa ovat paikalla Liiton Tes neuvottelijat, joilla on varmasti myös sinua kiinnostavaa ja aivan varmasti sinua koskevaa ajankohtaista tietoa tes-neuvottelujen tilanteesta. Hieman on aprikoitu ja minultakin kyselty mitä asioita Paperiliitto lähtee neuvotteluissa ajamaan. Tähän voin vastata nyt: Tule Tampereen tilaisuuteen kuulemaan, niin kuulet asian suoraan neuvottelijoiden kertomana, jolloin pystyt myös sinua askarruttavia asioita kysymään.Tähän ajankohtaan mennessä on jo varmasti myös jotain tietoa mitä asioita työnantaja puoli on lähdössä ajamaan ja melko todennäköisesti on ainakin jotain tietoa arvioista kuinka vaikeat/helpot neuvotteluista on tulossa. Tässä samassa tilaisuudessa jokaisella paikalla olevalla jäsenellä on ainutkertainen mahdollisuus antaa oma arvionsa/mielipiteensä asioista, joita haluaisi liiton neuvottelijoiden ajavan neuvotteluissa. Liiton johto on Puheenjohtajamme Petri Vanhalan suulla pyytänytkin jäseniä olemaan ahkeria ja tulemaan tilaisuuksiin kertomaan asioista. Tämä on ainakin minun aikana aivan ainutkertainen mahdollisuus koko jäsenistöllä antaa mielipiteensä tessiä koskevista asioista. Tämän lähemmäksi ilman jäsenäänestystä ei mielestäni enää päästä ja mahdollisuus kannattaa käyttää hyväkseen.Jos tällä tavalla ei jäsenistöä saada paikalle kattavasti niin kysyn ja ihmettelen, että millä tyylillä sitten saadaan. Joten kehoitankin mahdollisimman montaa jäsentä ilmoittautumaan tilaisuuteen ja tulemaan paikalle. Ainakin silloin voit sanoa, että olet yrittänyt vaikuttaa työehtoihisi.

Toinen asia mistä tässä kirjoitan on Paperiliiton Raumalla järjestettävä jalkapallo turnaus 16.9.2017. Osastomme on ilmoittanut joukkueen turnaukseen ja joukkueen kokoaminen on alkanut. Joukkuetta kasaavat Valmentaja/Kapteeni Simo Särkilahti ja Joukkueenjohtajana toimiva allekirjoittanut. Viime vuonna samassa turnauksessa joukkueemme sijoittui neljänneksi ja tänä vuonna on tarkoitus tuota sijoitusta parantaa. Eli jos olet itse innokas tai tiedät jonku muun olevan innokas lähtemään pelaamaan niin yhteys joko Simoon tai minuun.

Lopuksi vielä toivotan kaikille hyvää kesän jatkoa

Pj Lahtinen

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

18.4.2017

Huhtikuun katsaus puheenjohtajan silmin

Ajattelin tässä taas hieman tännekin kirjoittaa katsausta osaston asioista alkuvuonna ja hieman muutakin.

Nyt olemme tehtaalla eläneet muutaman kuukauden työaikapankin aikaa ja ainakin omin silmin katsottuna ei ainakaan mitään isompia ongelmia ole näkynyt. Myös yleisfiilis mitä olen koittanut tehtaalla aistia, on ollut sellainen, ettei porukat nyt ainakaan mitään isoja negatiivisia ajatuksia ole tulleet vuodattamaan. Toki työaikapankki on kaikille sen verran uutta kulttuuria, että vielä menee oma aikansa, jotta se saadaan kaikilta osin sujuvasti ja ongelmitta pyörimään, mutta tällä hetkellä näyttää lupaavalta.Kehittämistä ja tarkkaa tarkastelua ja epäkohtien esiintuloa asia toki vaatii koko ajan.

Maaliskuussa osastomme sai kolme uutta vakinaista, kun Alpi,Jani ja Riku liittyivät sankkaan joukkoomme ja tässäkin haluan toivottaa "vanhat" tutut osastomme porukkaan, jos nuoret herrat nyt tätä sattuvat lukemaan.On aina hyvä asia, kun porukkaan tulee uutta verta ja uudenlaisia näkemyksiä, sitten vaikka osaston toimintaa ajatellen.

Myös kolme muuta uutta jäsentä saimme osastoomme, kun pilotin miehistö siirtyi meidän "alaisuuteen". Tältä puolelta tuli osastoomme jo paljon työelämää ja tehtaan toimintaa nähneet Jarmo,Kari ja Pentti. Myös heidät toivotan tervetulleiksi osastoomme.

Eletään sitä aikaa vuodesta, että liiton liittokokous lähestyy. Kuukauden päästä Helsingissä pidetään liittokokous, jossa meidän edustajana toimii Pertti Niemi. Kokouksessa lyödään lukkoon seuraavan nelivuotis kauden Paperiliiton toimintaa. Kokouksessa valitaan liitolle Puheenjohtaja seuraavaksi neljäksi vuodeksi. Tähän pestiin en tällä hetkellä näe kauheasti ehdokkaita ja uskonkin, että Vanhalan Petri tullaan valitsemaan jatkamaan liiton Pj:nä. Lisäksi kokouksessa valitaan uusi liittohallitus ja liittovaltuusto. Näissä valinnoissa toivon ja uskon, että myös meidän osasto on hyvin esillä.

Näiden lisäksi kokouksessa käsitellään ammattiosastojen tekemiä esityksiä. Esitykset koskevat laajalti koko Paperiliiton toimintaa alkaen Tes-asioista aina työsuojeluun liittyen. Osastoltamme lähti kaiken kaikkiaan 40 esitystä, joka muuten oli eniten kaikista Paperiliiton osastoista. Meidän osalta eniten esityksiä oli Tes-asioissa, joista toivon mukaan joku tulee menemään jopa syksyn Tes neuvottelujen pöydälle. Ainakin olemme tehneet parhaamme tässäkin asiassa. Jos joku on kiinnostunut mitä esityksiä olemme liittokokoukselle tehneet, voi nykäistä allekirjoittanutta hihasta niin kerron kyllä mielelläni.

Näiden lisäksi tehtaalle on tullut posittivisia uutisia, kun uudet investoinnit saivat vihreätä valoa konsernin johdolta. Nämä investoinnit takaavat varmasti tulevaisuutta pidempään Tesomalla ja vahvistavat asemaamme maailman parhaana erikoistuotteiden tekijöinä. Näin ainakin minä sen näen ja toivon, että muutkin näkee. Varsinkin Cm10 tuo toimintaan varmasti järkevyyttä, kun pieniä ajoja saadaan ykköseltä ja seiskalta pois ja nämä koneet voivat keskittyä isompien ajojen ajoihin ja samalla varmasti näiden koneiden haaskiot tulevat menemään myös työnantajan haluamaan suuntaan. Näissä investointien läpimenossa on varmasti auttanut solmimamme työaikapankki sopimus. Investoinnit ainakin takaavat paremmin työpaikkojen pysymisen Tesomalla, vaikkei heti pysyviä lisätyöpaikkoja tulisikaan. Tässä on mielestäni tulevaisuudessa toivottavasti se tilanne, että tilauksia ja asiakkaita tulee taloon sisään niin paljon, että kaikille koneille tarvitaankiin enemmän vuoroja, jolloin työpaikkoja ainakin minun uskoni mukaan tulee lisää. Sen näyttää sitten tulevat ajat.

Hyvää kevään jatkoa ja aurinkoista kesää toivottaen

Pj Lahtinen

30.12.2016

Vuosi 2016 katsaus Puheenjohtajan silmin

On se aika vuodesta,että on tälläkin palstalla aika tehdä katsaus loppuvaan vuoteen näin Pj:n silmin katsottuna.

Vuoteen mahtui niin osaston 75v juhlaa, uutta työaikapankki neuvottelua kuin myös yhdet luottamusmiesvaalit. Ja kerkesi tuossa loppuvuodesta sitten yksi liittofuusiokin kaatua.

Osaston juhlat olivat omasta mielestäni onnistuneet ja niitä oli juhlimassa hienosti porukkaa.. Hieno ele juhlissa mielestäni oli työnantajan antama lahja osastolle. Rafael Haarlan aikanaan ostama osake Haarla Oy:stä. Jos et ole vielä kyseistä osakekirjaa nähnyt on se nähtävissä osaston vitriinissä sosiaalikäytävällä.

Luottamusmiehinä jatkavat seuraavat kaksi vuotta vanhat tutut henkilöt. Heille toivotan vahvaa toimintaa myös tuleville vuosille. Töitä varmasti piisaa.

Ehkä isoin asia ja muutos mikä osastossa ja tehtaalla tuli oli uusi työaikapankkisopimus. Sopimusta neuvoteltiin hyvässä yhteistyössä työnantajan kanssa. Nyt tehdyllä sopimuksella on toive toivoa uusia investointeja ja tilauksia Tampereen tehtaalle. Joitakin impulsseja jo tähän suuntaan on näkynytkin. Hyvinä puolina omasta mielestäni näen sen, että nyt tulee myös työntekijälle hieman mahdollisuus tehdä työajastaan omiin tarpeisiinsa joustava työaika. Tietty mahdottomuuksiin ei pankkikaan taivu mutta varsinkin "laajan" pankin piirissä olevilla työntekijöillä on loistava mahdollisuus nyt esimerkiksi tehdä itselleen pidempi kesäloma, jos näin haluaa. Tämä on hieman liike samaan suuntaan mitä toimihenkilöillä on ollut. Eli vaihtaa rahaa vapaaksi vaikkakaan tässä tapauksessa ei rahaa vaihdetakkaan. Aika tulevaisuudessa näyttää mihin suuntaan pankki sopimus menee ja muovautuu mutta ainakin minulla on kova toive, että tästä saadaan toimiva malli, jossa on myös hyviä puolia meille työntekijöille.

Sitten vielä muutama sananen liittofuusio hankkeesta, joka nyt sitten hieman ennen joulua karahti kiville Paperiliiton osalta. Olen aikaisemmin jo todennutkin, että kyseinen fuusio hanke on monisäikeinen ja siinä ei ole vaan yhtä oikeaa katsantalinjaa mitä tarkastella. Fuusio toteutuessaan olisi varmasti tuonut voimaa ensi syksyn tiukalle liittokierrokselle, vaikka fuusion vastustajat tätä hieman epäilivät. Tämä on ainakin minun näkemykseni ja uskomukseni. Miksi menty suurella vaivalla rakentamaan fuusiota, jos ei yhteishenki toimisi ja tukea löytyisi? Itse en ainakaan näe mitään syytä miksi ei esimerkiksi Metalliliitto olisi tukenut meitä vain sen takia että heillä muka on heikommat ehdot?

Mutta ymmärrän vastustajien näkökannan ja pelon, kuinka yhteistyö ja joukkovoima olisi toiminut tulevaisuudessa. Tämä oli yksi iso asia, jota itsekkin monesti mietin, kun asiaa tässä vuoden verran omassa päässäni pyörittelin.

Nyt toivonkin, että kaikki osapuolet hautaavat mahdolliset sotakirveet ja alkavat valmistautumaan yhdessä rintamassa ensi syksyn tes neuvotteluihin. Niissä yhteistä liittoa ja sen jäseniä tarvitaan.

Vielä lopuksi toivotan kaikille hyvää ja riemukasta uutta vuotta 2017.

Tehdään ensi vuodesta vielä parempi yhteistyöllä

PJ Lahtinen

_________________________________________________________________________________________________________________

Hei Ammattiosaston Jäsenet!!          12.10.2016

Taas on hetki vierähtänyt viime kirjoituksestani tänne, joten päätin hieman taas kirjoitella.Ensiksi haluan toivottaa onnittelut uusille vakituisille työntekijöille, joita toissa viikolla vakinaistettiin. On hienoa, että porukkaamme tulee uutta ja tuoretta voimaa ja täten myös uudenlaista näkökulmaa asioihin ja tekemiseen.

Ensimmäinen asia,josta päätin hieman kirjoittaa on osastomme 75v juhlat,joita juhlimme Messukylän Juhlatalolla 10.9.2016. Juhliin osallistui noin 120 vierasta. Hieman enemmänkin olisi voinut olla mutta hyvin saimme tuollakin porukalla juhlatunnelman pystyyn. Juhlavieraiden kanssa keskustellessa oli melko yhteinen mielipide, että juhla oli onnistunut ja meidän näköinen ja vieraat olivat sitä mielt, että kyseisen kaltaisille juhlille on kysyntää. Katsotaan taas viiden vuoden päästä ja kuka sitten onkin kyseisiä juhlia järjestämässä.

Toinen asia, joka etenee omalla mutta varmalla painollaan on mahdollinen liittofuusio. Tästä asiasta tulemme saamaan varmasti marraskuun aikana lisätietoa kun fuusion projektiryhmä on esitellyt fuusion eri työryhmien raportit liiton hallitukselle ja valtuustolle. Aivan meidän syyskokoukseen ei varmasti tuore tieto vielä kerkiä mutta kyseisessä kokouksessa myös tietoa tästä asiasta varmasti on tulossa joten senkin syyn takia kannattaa syyskokoukseen tulla paikalle.

Kolmas asia, joka on tehtaalla nyt ollut tapetilla on osastomme ja työnantajan keskustelut mahdollisesta työaikapankista. Asiasta olemme Plm:n ja varaplm:n kanssa käyneet yhdessä työnantajan kanssa keskusteluja ja tunnusteluja onko mahdollista aloittaa neuvotteluja asiassa ja olemme edenneet sen verran, että asiasta alkaa neuvottelut lähiaikoina ja silloin näemme kuinka asia alkaa edistymään vai eikö edisty. Sen näyttää sitten tulevaisuus, kun luottamusmiehet yhdessä työnantajan kanssa alkavat purkamaan ja neuvottelemaan yksityiskohtia asiasta. En tässä vaiheessa lähde asiaa kauheasti avaamaan, koska aiheesta on vaan niin raakile tietoa, joten sen avaaminen tässä vaiheessa on turhaa. Sen voin kertoa, että mahdollinen työaikapankki sopimus on jokaisen henkilökohtaisesti päätettävissä haluaako sen piiriin kuulua vai ei ja tämä tullaan kartoittamaan siinä vaiheessa, jos neuvottelut etenee siihen pisteeseen, että jotain todellista on esittää. Aika näyttää mihin neuvottelut etenevät mutta keskusteluja on käyty hyvässä hengessä työnantajan kanssa.

Viimeisenä vielä muistutan kaikkia osaston syyskokouksesta, joka pidetään Sunnuntaina 30.10 kello 15.00 Abc Kolmenkulman kokoustiloissa. Kokouksessa sääntöjen mukaiset asiat eli mm. toimintasuunnitelma 2017,talousarvio 2017. Lisäksi kokouksessa tullaan asettamaan ehdokkaat luottamusmies tehtäviin kaudelle 2017-2018. Lisäksi kokousessa poikkeuksellisesti asetetaan ehdokkaat väliaikaiseksi II-varatyösuojeluvaltuutetuksi ja saapuvan tavaran työsuojeluasiamieheksi. Lisäksi kokouksessa Plm:n ja Tsv:n katsaukset ja Liiton toimitsijan katsaus- Liitosta paikalla osaston oma mies Liiton lakimies Juha Koivisto. Juhan katsauksessa varmasti tulee tietoa mahdollisen liittofuusion tilanteesta. Toivon runsasta osanottoa.

Näin lopuksi toivotan kaikille hyvää syksyn jatkoa ja ei muuta kuin jutuille jos joku asia kaivertaa.

Mika Lahtinen

Tervehdys Ammmattiosaston jäsenille!!                                                                                    25.5.2016

En ole hetkeen tänne kirjoittanut, joten ajattelin nyt hieman kirjoittaa, kun hieman on asioita joista kirjoittaa.

Nyt alkaa kesä lähestymään ja tehtaalle on tullut uusia työntekijöitä ja täten haluan toivottaa heidät sekä itseni että ammattiosaston puolesta tervetulleeksi sekä tehtaalle töihin että myös ammattiosaston jäseniksi. Jos uusilla jäsenillä jotain epäselvyyksiä niin vanhat "jermut" voivat opastaa ja ohjata vaikka minun jutuille jos epäselvää. Myös Plm ja Tsv varmasti mielellään opastavat epäselvissä asioissa.

Kikysopimus vai ei?

Nyt ajankohtaisena asiana on Paperiliiton ja Metsäteollisuus ry:n neuvottelutulos, joka mahdollistaisi Paperiteollisuuteen 24 tunnin työajanpidennyksen. Työajan pidennys on ensisijaisesti tarkoitus toteuttaa paikallisesti sopimalla. Neuvottelut paikallisesti alkavat varmasti jollain tasolla kesällä ja niiden pitäisi olla valmiita Lokakuun alkuun mennessä. Jos paikallisissa neuvotteluissa ei yhteisymmärrystä tule, mikä olisi erittäin epämiellyttävä asia, niin silloin työajan pidennys toteutetaan ns. perälaudalla. Tarvii toivoa, että mahdollisissa paikallisissa neuvoitteluissa löytyy hyvä neuvottelutulos.

Tarvii muistaa, että tämä on vasta neuvottetulos. Eli sopimusta ei vielä ole tehty Paperiliiton ja Metsäteollisuuden välillä. Neuvottelutulosta käsittelee Paperiliiton Hallitus ja Valtuusto 30 ja 31.5 kokouksissaan ja he lopullisesti päättävät onko Paperiliitto mukana Kiky- sopimuksessa.

Tämän lisäksi tarvii Keskusjärjestöjen katsoa koko sopimuksen kattavuus 1.6. Eli onko tarpeeksi Liittoja mukana, jotta koko sopimusta on mahdollista toteuttaa. Tähän yhteyteen liittyen on Metsäteollisuus kommenteissaan ollut sitä mieltä, että esimerkiksi Akt:n tarvii olla mukana Kikyssä, jotta se toteutuisi heidän tahtomallaan tavalla.

Jos Kiky-sopimus tulee voimaan sen uudeksi sopimuskaudeksi tulee 1.10.2016 – 30.9.2017 ja työaikaa koskevia muutoksia noudatetaan verotusvuoden alusta eli 12.12.2016 alkaen.

Jos kilpailukykysopimusta ei synny, paperiteollisuuden työehtosopimus päättyy 30.9.2016 ja osapuolet aloittavat neuvottelut työehtosopimuksesta uudelta pohjalta tes-määräysten mukaisesti.

Eli summasummarum.. Vielä on mahdotonta sanoa tuleeko meille kikysopimus vai ei. Ja vielä on mahdoton sanoa millainen tulee mahdollinen sopimus olemaan esimerkiksi työajan pidennyksen suhteen. Tärkein asia tässä mielestäni ja varmasti monen muunkin mielestä oli, että meidän mahdolliseen sopimukseen ei tullut ns. kriisilauseketta. Tämä lauseke olisi mahdollistanut tarvittaessa sopia paikallisesti työehtojen ja palkkojen heikentämisestä Tessin alle. Ja tässä mielestäni olisi ollut yksi paha asia.. Kuka valvoo/määrittelee sen, että esimerkiksi tehtaan tilanne on niin huono, että kriisilauseke astuu voimaan.

Kilpailukykysopimus

- tavoitteet saneltu vuosi sitten maan hallitusohjelmassa

- neuvottelutulos työmarkkinoiden keskusjärjestöjen välillä valmistui usean yrityksen jälkeen helmikuussa 2016

- sopimuksessa edellytetään muun muassa, että vuosittaista työaikaa pidennetään keskimäärin 24 tunnilla muuttamatta ansiotasoa ja nykyisten työehtosopimusten voimassaoloa jatkettaisiin vuodella

- paikallista sopimista edistettäisiin pääosin työehtosopimusmääräyksin, mutta työnantaja voisi kuitenkin käyttää paikallisesti sopien selviytymislauseketta turvatakseen toimintansa ja työpaikat silloin, jos työnantaja joutuu taloudellisiin vaikeuksiin.

Liittofuusio vai ei?

Toinen edelleen ajankohtainen asia on mahdollinen liittofuusio Paperiliiton,Metalliliiton,Teamin ja Puuliiton kesken. Toteutuessaan fuusio tulisi voimaan 2018 vuoden alussa. Paperiliitto on jo tehnyt päätökse, että tutkintaa mahdollisesta fuusiosta jatketaan. Myös Metalliliitto päätti Liittokokouksessaan tällä viikolla, että tutkintaa jatketaan. Tällä hetkellä ovat liitot perustaneet eri työryhmiä, jotka kartoittavat ja tutkivat fuusioon liittyviä asioita.

Lopullisen päätöksen mahdollisesta fuusiosta Paperiliiton suhteen tekee Paperiliiton liittokokous Toukokuussa 2017. Tässä kokouksessahan myös meiltä on kaksi kokousedustajaa, joten myös meidän ääni tulee kuulluksi ratkaisua tehdessä.

Mitä sitten olen itse mieltä mahdollisesta fuusiosta? Voin sanoa, että tässä asiassa minulla on ristiriitaiset ajatukset. Jos ajatellaan yksittäisen jäsenen kannalta niin tässä on varmasti enemmän positiivisia asioita. Jäsenmaksu tietääkseni laskee ja sehän tietty hyvä asia jäsenen kannalta.

Jos taas ajattelen asiaa Puheenjohtajan näkökulmasta niin osaston tulot pienenevät, koska osastolle tuleva rahamäärä jäsenmaksuista pienenee. Tämä varmasti tulisi näkymään osaston tarjoamissa eduissa ja mahdollisesti toiminnassa, koska meille tulevat tulot koostuvat melkein kokonaan tuosta palautus rahamäärästä. Ja tämä meidän kaltaisessa melko pienessä ammattiosastossa näkyy jollain tavalla.

Ja jotta tästä tulisi ristiriitainen ajatus niin,kun taas ajattelen asiaa muilta kanteilta niin onhan kylmä totuus se, että nykyään kiristyvässä työmarkkinatilanteessa mahdollinen uusi isompi liitto takaa hieman turvaa ja voimaa taistelussa jäsenten etujen suhteen. Varmasti isompi liitto hieman enemmän pystyy vastaamaan esimerkiksi Ek:n yrityksiin heikentää työehtoja. Myös vaikutusvalta muissa yhteiskuntaa koskevissa keskusteluissa lisääntyy isomman liiton toimesta.

Tässä on vielä yksi asia, jolta suunnalta olen asiaa lähestynyt. Eli mitä vaikuttaa Metalliliiton iso koko esimerkiksi Paperiliittoon nähden? Onko vaarana se, että Paperiliiton osastojen ja jäsenten asiat jäävät sivuraiteelle uudessa isossa liitossa, kun on iso liitto rinnalla. Tällä Metalliliiton isoudella voi olla myös hyviä asioita, koska varmasti noin isossa liitossa on osattu asiota tehdä oikein, joista voimme saada vinkkejä omaan toimintaan.

Eli yhteenvetona tässä asiassa.. En vielä ole aivan varma mikä ratkaisu olisi paras kaikkia näitä asioita ajatellen, mutta toivottavasti se tässä noin vuoden aikana varmistuu ja kirkastuu..

Ammattiosaston 75v juhla lähestyy

Vielä lopuksi muistutan kaikkia Ammattiosaston 75v juhlista 10.9.2016 Messukylän Juhlatalolla alkaen kello 18.00

Ohjelmassa tanssia,ruokailua ja virvoikketten nauttimista hyvässä seurassa. Kutsutuille kutsut lähtevät kesäkuun alussa postiin ja niissä neuvotaan ilmoittautuminen juhliin. Täten pyydän, että ilmoitatte tulostanne juhliin kutsussa mainittuna päivänä,jotta pystymme varaamaan juhliin riittävän määrän ruokaa ja juomia. Juhlat järjestetään lauantaina,jolloin iltavuorolla ja yövuorolla on työvuorot, mutta tästä on tehtaan johdon kanssa keskusteltu ja näihin vuoroihin tullaan näillä näkymin pekkaset, jotta juhliin osallistuminen olisi mahdollista.

Kaikille Hyvää ja Aurinkoista kesää

Mika Lahtinen

Hei kaikille ammattiosaston jäsenille!!                                                                            13.4.2016

Päätin tähän palstalle myös päivittää uutta tekstiä ja tiedotusta ammattiosaston asioista ja myös muuta ajankohtaisia asioita.

Ammattiosaston 75v juhla

Ensinnäkin edellisessä päivityksessäni mainitsemani ammattiosaston 75v juhlien järjestely etenee hyvässä tahdissa ja aikataulussa. Paikkana tulee tosiaan olemaan Messukylän Juhlatalo. Juhliin on nyt saatu jo yhtye, joka tulee tanssittamaan juhlakansaa ja vastaamaan musiikista. Yhtyeeksi pitkien katsastuksien ja tarkastelujen jälkeen tuli valituksi Anna-Ilona Band. Musiikki skaala tulee olemaan vanhasta tanssimusiikista menevämpään bilemusiikkiin. Myös kun näin Tampereella juhlitaan niin on bändi luvannut ainakin yhden Popedan kappaleen esittää. Lisäksi bändi on lupautunut mahdollisuuksien mukaan toteuttaa mahdollista toivemusiikkia ja musiikki tullaan hyvin pitkälti esittämään juhlioiden toiveiden perusteella.Juhlissa on tarjolla hyvän musiikin lisäksi ainakin juotavaa ja syötävää ja tietty juhlapuheet. Aikeissa on myös järjestää mahdollinen valokuvanäyttely missä olisi vanhoja kuvia ammattiosaston väestä ja tapahtumista. Kutsut juhliin tullaan lähettämään kutsutuille Toukokuun aikana ja kutsutuilla on noin kaksi kuukautta aikaa miettiä pääseekö juhliin ja ilmottautua niihin.

Juhla Viisnolla-lehti

Yksi merkittävä asia mikä on nyt ollut lähinnä itseni ja Niemen Pertin ja jo eläkkeelle jääneen pitkäaikaisen ay-aktiivimme Erkki Virtasen suunnittelussa, on se, että tekisimme ainakin vielä yhden Viisnolla-lehden, jossa olisi meidän nykyisten sekä mahdollisesti vanhojen ay-aktiivien kirjoituksia. Tätä viisinollaa on minulta monesti kysytty ja se on aina tahtonut kaatua siihen, että kirjoittajia ei ole löytynyt. Nyt vetoankin ammattiosaston väkeen. Jos teillä on, joku hyvä asia/aihe,josta haluaisitte kirjoittaa ja jakaa ajatuksianne, laittakaa se paperille ja toimittakaa minulle. Ei tarvitse olla mikään Runeberg. Minä voin tarvittaessa auttaa kirjoittamisessa ja sen muotoiluss, jos niin haluatte ja kirjoituksen voitte tehdä täysin anonyymisti vaikka nimimerkillä. Täten saisimme lehteen mahdollisemman monipuolisia kirjoituksia ja lehdestä tulisi laadukkaampi. Lehden olisi tarkoitus ilmestyä hieman ennen juhlia ja tulemme näillä näkymin jakamaan lehden kaikille juhliin osallistujille.

Liiton 110 vuotisen taipaleen tapahtumat

Kuten ehkä olette huomannut niin olemme päivittäneet sivuillemme mahdollisemman paljon tämän hetken ajankohtaista tietoa sekä liiton ajankohtaisista asioista, että myös liiton 110-vuotisen taipaleen kunniaksi järjestettävistä tapahtumista. Tiedossa on Tykkimäen liiton tapahtumapäivää, motoristien tapahtumaa,jalkapalloturnausta,salibandyturnausta ja paljon muuta..Lisäksi Paperiliitto on sopinut Särkänniemen huvipuiston kanssa hieman edullisemmista ranneekkeen hinnoista Paperiliiton jäsenille. Näistä tapahtumista on tietoa sekä osaston etusivuilla, että tapahtumat sivulinkin alla. Myös liiton nettisivuilta löytyy kattavampia tietoja tapahtumista ja kannattaa seurata ahkerasti liiton nettisivuja, jossa tullaan päivittämään uutta tietoa tapahtumista kun sitä tulee.

Kilpailukykysopimusneuvottelut jatkuu

Elämme muutenkin mielenkiintoisia aikoja.Liiton hallinto teki päätöksen, että Paperiliitto on valmis lähtemään omalta osaltaan neuvottelemaan kilpailukykysopimuksen pohjalta.Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala korosti, että kyseessä on vasta ilmoitus valmiudesta aloittaa alakohtaiset soveltamisneuvottelut kilpailukykysopimuksesta. Lopulliset päätökset kilpailukykysopimukseen lähtemisestä tekee Paperiliiton valtuusto toukokuun loppuun mennessä. Jos neuvottelutulos hyväksytään,nykyiset Tessit tulisivat jatkumaan vuodella.

Lisäksi liittotasolla  on yhdistymisaikeet edenneet.

Liittotasolla Paperiliiton Hallitus on hyväksynyt aiesopimuksen, jossa yhdistyisi neljä teollisuuden liittoa yhdeksi suureksi teollisuusliitoksi. Liitot ovat Paperiliitto, Metalliliitto, Puuliitto ja Teollisuusalojen ammattiliitto TEAM. Aiesopimukseen on kirjattu yhdistämisen periaatteet, menettelytavat ja aikataulu.Sopimuksen mukaan uuden liiton ensimmäinen liittokokous olisi marras-joulukuussa 2017. Uusi yhteinen työttömyyskassa puolestaan aloittaisi vuoden 2018 alussa.Teollisuuden suurliiton muodostaminen etenee aiesopimuksen hyväksymisen jälkeen siten, että maaliskuussa käynnistyy liittojen yhteinen selvitystyö noin 10 valmisteluryhmässä. Tämän työn on määrä valmistua vuoden loppuun mennessä. Jos kaikki etenee suotuisasti, liittojen hallinnot tekevät varsinaiset yhdistymispäätökset ensi vuoden keväällä.

Uusi Keskusjärjestö työ edistyy

Tämän lisäksi ollaan suunnittelemassa yhtä suurta keskusjärjestöä, jossa yhdistyisi 49 eri liittoa eri työntekijöiden keskusjärjestöistä. Paperiliitto on mukana hankkeessa.Helsingissä 2. maaliskuuta kokoontuneet 49 liittoa arvioivat uuden palkansaajakeskusjärjestön perustamista työryhmien selvitysten pohjalta.

Ohjausryhmän puheenjohtajan Jarkko Elorannan mukaan uuden keskusjärjestön perustamisen näkökulmasta kevät on ratkaiseva. Seuraavaksi sisällöt lähtevät liittojen hallintojen käsiteltäväksi.

Liittojen kokous täydensi selvitystyön esityksiä ja hyväksyi uuden keskusjärjestön strategian. Hankkeen ohjausryhmä kokoontuu 10. maaliskuuta, jonka jälkeen selvitykset ja strategia siirtyvät liittojen käsittelyyn. Liittojen kokous hyväksyi myös hankkeen vuoden 2016 tarkennetun talousarvion. Uuden keskusjärjestön sääntöjen valmistelutyö on aloitettu. Samalla tarkentuu keskusjärjestön perustamisen aikataulu.

Tässä uudessa mahdollisessa keskusjärjestössä olisi 1.7 miljoonaa palkansaajaa ja yksinyrittäjää. Sak:n vuoden alussa oleva jäsenmäärä oli noin 990 tuhatta jäsentä eli uusi keskusjärjestön jäsenmäärä olisi melkein puolet enemmän. Tässä tietty hyvä puoli se, että vaikutusvalta kasvaa, kun jäseniä on enemmän takana. Toisaalta ongelmana varmasti tulee olemaan samanlaisten näkemysten kohtaaminen. Uusi keskusjärjestö on tarkoitus aloittaa toimintansa vuoden 2017 alussa.

Ammattiosaston kevätkokous

Ja lopuksi vielä muistutus kaikille.. Ammattiosaston kevätkokous tullaan järjestämään 19.4.2016 kello 15.30 Abc Kolmenkulman kokoustiloissa. Kevätkokouksessa käydään läpi Tilinpäätös ja Toimintakertomus vuodelta 2015. Lisäksi Plm:n ja Tsv:n katsukset. Liiton toimistolta on paikalla Liittosihteeri Juhani Siira, joten nyt oivallinen mahdollisuus kaikenlaisiin kysymyksiin suoraan liiton yhdelle merkittävämmälle henkilölle suoraan. Ja tiedossa on varmasti laaja paketti ainakin liittofuusion tilanteesta.

Hyvää ja aurinkoista kevättä

Toivottaen

Mika Lahtinen

Tervehdys koko Ammattiosaston jäsenistölle ja Hyvää alkavaa vuotta 2016!!         9.1.2016

Tälle sivulle tullaan tulevaisuudessa päivittämään Puheenjohtajan tärkeitä tiedotusasioita. Tarkoituksemme olisi, että tälle ja myös vastaaville sivuille, jotka ovat Plm:n ja Tsv:n tiedotettavia asioita varten, tulee uusia päivityksiä mahdollisemman usein.Tällä tavalla koitamme saada osastomme tiedotusta mahdollisemman hyvälle ja uudelle tasolle ja toivomme, että tiedotus tärkeistä ammattiosaston ja jäsenistön asioista tulee  paremmaksi.

Alkava vuosi 2016 tulee olemaan ammattiosastossamme jälleen juhlavuosi. Ammattiosastomme täyttää Syyskuussa 75 vuotta ja tätä tulemme juhlistamaan juhlilla 10.9.2016 Messukylän Juhlatalolla, johon tulemme kutsut lähettämään kunhan pääsemme lähemmäksi juhlapäivää. Juhlatilamme on perinteinen Työväentalo, joten varmasti tila huokuu vanhaa työväen henkeä, joka tulee sopimaan varmasti juhlamme henkeen hyvin.Valitettavasti emme juhlien paisumisen vuoksi pysty joka ainutta ammattiosastomme jäsentä juhliin kutsumaan, mutta tarkoituksemme on kutsua mahdollisemman kattavasti osastomme jäseniä myös työelämän ulkopuolelta.

Myös ammattiosastomme hallitus uusiutuu hieman vuoden 2016 alusta. Uusina hallituksen varsinaisina 1.1.2016 aloittavat Joni Äikäs ja Mika Hiltunen. Tosin Mika jo olikin 2015 loppuvuoden hallituksen varsinainen jäsen. Uusina varajäseninä hallitukseen uutta virtaa ja laajaa näkemystä tuovat Jouni Poutanen ja Joni Orenius. Täten omasta puolestani toivotan kyseiset uudet jäsenet hallitukseen tervetulleiksi.

Uusi Hallitus pitää ensimmäisen kokouksensa 8.1.2016, jolloin hallitus varsinaisesti järjestäytyy ja kokouksessa tullaan valitsemaan ammattiosastolle toimihenkilöt ja tehdään henkilövalinnat sekä aloitetoimikuntaan ja työhyvinvoinnin johtoryhmään.

Sen lisäksi, että ammattiosastomme täyttää vuosia niin vuosi 2016 tulee olemaan myös juhlavuosi Paperiliitossa. Liitto täyttää kunnialliset 110 vuotta. Liitto tulee vuoden aikana järjestämään erillaisia tapahtumia jäsenistölle ja heidän perheilleen. Näistä mainittakoon jo varmistunut Huvipuisto päivä 11.6.2016, joka järjestetään Kouvolan Tykkimäessä. Tapahtumasta liitto tiedottaa lisää omilla nettisivuillaan ja Paperiliitto lehdessä myöhemmin. Myös osastomme sivuilta ja muissa tiedotuksessa tullaan tapahtumasta tiedottamaan.

Tähän loppuun toivotan vielä kaikille reipasta ja hyvää vuotta 2016. Ja muistakaa napata hihasta kiinni, jos jotain kysyttävää tai jos teillä jotain uusia ideoita osaston toimintaan liittyvissä asioissa.!!

Terveisin