Paperiliiton jäsenmaksu alentunut Paperiliiton jäsenmaksu alentunut

Jäsenmaksu alenee

Paperiliiton kokonaisjäsenmaksu alenee. Jäsenmaksuprosentti vuodelle 2019 on 1,3.

Jäsenmaksu alenee, koska Finanssivalvonta on vahvistanut vuodelle 2018 työttömyyskassan jäsenmaksuksi 0,3 prosenttia. Näin kokonaisjäsenmaksu on ensi vuonna 1,3 prosenttia nykyisen 1,49:n sijasta.

Kokonaisjäsenmaksu muodostuu Paperiliiton 1 prosentin jäsenmaksusta ja Paperityöväen työttömyyskassan 0,3 prosentin jäsenmaksusta. 4 200 euroa ansaitseva paperityöläinen maksaa ensi vuonna noin 100 euroa vähemmän jäsenmaksua.

Jäsenmaksun osuus lasketaan jäsenen ennakkopidätyksen alaisesta jäsenyyden perustana olevasta vakuutetusta palkasta.

Jäsenmaksut alenevat monilta muiltakin työttömyyskassoilta. Alenemat ovat keskimäärin 10 prosenttia. Paperityöväen työttömyyskassan jäsenmaksu on ensi vuonna SAK:laisten liittojen alhaisin ja se myös alenee eniten, 39 prosenttia. Myös Kuljetusalan ja Suomen Elintarviketyöläisten työttömyyskassassa pudotus on lähes 30 prosenttia.

Muutos vaikuttaa suureen osaan suomalaisia, sillä työttömyyskassoihin kuuluu noin kaksi miljoonaa palkansaajaa ja yrittäjää. Työttömyyskassan jäsenmaksulla rahoitetaan kassan etuus- ja hallintomenoja.

Uutinen julkaistu: 08.02.2019