PIETARSAAREN OSASTO 52          JAKOBSTADS AVDELNING 52

Pietarsaaren osasto - Ajankohtaista - Uutinen Uutinen

Verksamhetsberättelse 2014 Verksamhetsberättelse 2014

Stallorder

Bakom oss har vi ett livligt år som innehöll både ett som annat. Det här året var det BillerudKorsnäs som kallade till samarbetsförhandlingar. Om de förhandlingarna berättar huvudförtroendeman Pasi Manninen mera i sin verksamhetsberättelse.

På UPM:s fabrik sågs fram emot en förändring av arbetstidsformen. En namnlista för att övergå till 12-timmars skifte cirkulerade bland och fackavdelningen förde ärendet vidare. Tillsammans med arbetsgivarens representanter bildade vi en arbetsgrupp för att utreda fördelar och nackdelar med 12-timmars skiften. Just när arbetsgruppen bildats och fungerat en hel dag, kom det besked från Helsingfors att försök med 12-timmars skiften inte får genomföras på Jakobstads fabriker, i alla fall inte under år 2015. Det var ingen överraskning för oss. Vi hade länge haft en känsla av att arbetsgivaren velat införa kort cirkulation, och nu när kollektivavtalet tillät försöket, gav UPM stallorder. Stallorder som gällde alla koncernens fabriker; Försök med kort cirkulation under ett års tid. Försöket startade på UPM:s fabriker i slutet av december.

I början av året, ungefär samtidigt som vi på UPM-fabrikerna ville starta diskussionerna, startade skiftesmästarna på Alholmens Kraft ett försök med 12-timmars skiften. Senare på hösten anslöt sig också den övriga driftspersonalen till försöket.

Samarbetsförhandlingar fördes som nämnts på BillerudKorsnäs fabrik. Huvudförtroendemannen ordnade två informations- och diskussionstillfällen på föreningsgården 3:an. Själv deltog jag i det ena tillfället och vill uttrycka min beundran för att så många deltog och för den enighet som rådde. Nog finns det kraft i fackföreningsfolket när det behövs! Jag tror också att dehär tillfällena på sitt vis inverkade på resultatet av samarbetsförhandlingarna. På hösten visade personalen på BillerudKorsnäs också intresse för 12-timmars skiften. Efter förhandlingar med arbetsgivaren som inte motsatte sig ett eventuellt försök genomfördes en omröstning. Resultatet visade att en majoritet var för ett försök, och försöket med 12-timmars skiften inleddes i december.

På hösten besökte Pappersförbundets ordförande Petri Vanhala Walkis fabriker här i Jakobstad. Vi deltog tillsammans med honom i en intressant rundvandring i fabrikslokalerna. Rundvandringen kom också att innehålla intressanta diskussioner och åsiktsutbyten med arbetstagarna, d.v.s. avdelningens, förbundets medlemmar.

Jag hade också förmånen att representera arbetarna på UPM:s Europeiska Forum, EF-möte både på våren och på hösten. De här mötena är ett utmärkt tillfälle att utbyta åsikter med utländska fackföreningsaktiva.

Innevarande år innebär nya utmaningar. Som exempel kan nämnas att vår Pappersfackavdelning 52 fyller 70 år. I april har vi också riksdagsval, ett val som naturligtvis också är viktigt för arbetarrörelsen.

Ta kontakt, kom med förslag, låt oss tillsammans arbeta för en bättre och starkare fackavdelning!

Hälsningar Thomas Melarti, ordförande

Sekreterarens översikt 2014

Hej medlemmar! Det gångna året har stort sett varit lugnt, i alla fall sett ur sekreterarens synvinkel. Det märks också i antalet styrelsemöten som under året var endast 10 innehållande sammanlagt 117 paragrafer. Dessutom hölls stadgeenliga vår- och höstmöten. Som gäst och föreläsare på vårmötet hade vi Pappersförbundets skolningssekreterare Riitta Kaukonen, och på höstmötet föreläste Pappersförbundets funktionär Sami Laakso. Ha en bra fortsättning på året.

Marko Luoto, sekreterare

Mötesverksamhet 2014

Fackavdelningens stadgeenliga möten

I vårmötet 24.4.2014 på TT-hallen deltog sammanlagt 19 av avdelningens medlemmar. Aktualitetsöversikten hölls av Pappersförbundets skolningssekreterare Riitta Kaukonen.

Höstmötet hölls på föreningsgården 3:an 25.11.2014. I mötet deltog 27 av avdelningens medlemmar. Från förbundskontoret deltog funktionär Sami Laakso som redogjorde över aktuella händelser.

Avdelningens styrelse

Styrelsen sammanträdde 10 gånger 2014.

Mötesdeltagande:

Tuomo Kujala, arb.sk.fullm. BillerudKorsnäs 5

Avdelningens övriga funktionärer 2014

Förtroendemannaorganisationen

Huvudförtroendeman UPM, AK och matköket, Veijo Ruotsalainen.

Vice huvudförtroendeman, Sauli Tiala.

Fiberlinjen/Återvinning, Marko Hautala

Torkmaskiner, Johan Granlund

Vedhantering, Thomas Melarti

Servicecenter, Timo Pryyl

El/Automation, Petri Rintaniemi

Alholmens Kraft, Timo Leino

Cellulosa Matköks andelslag, Clen Wik

Huvudförtroendeman Walki, Matti Hautala.

Vice huvudförtroendeman och produktion, Vesa Suvanto.

Underhåll/Transport, Kari Lahti.

Huvudförtroendeman BillerudKorsnäs, Pasi Manninen.

Vice huvudförtroendeman och underhåll, Markku Avela.

Sektioner.

Fritids- och ungdomssektionen, Johan Granlund ordf. Vesa Suvanto, Matti Hautala, Teppo Parkkinen, Timo Pryyl, Garita Moilanen, Marko Luoto, Kari Väisänen och Kari-Matti Inkamo.

Jämställdhetssektionen, Sauli Tiala ordf. Matti Hautala och Pasi Manninen.

Studiesektionen, Veijo Ruotsalainen ordf. Matti Hautala och Pasi Manninen.

Kurser och representation 2014

Grundkurs i arbetarskydd 17-21.2 i Uleåborg, Jorma Jaatinen.

Förtroendemannens grundkurs 2-6.6 i Kiljava, Matti Hautala.

Fanbärare på FFC:s lokalorganisations 1:a maj fest, Thomas Melarti.

UPM fackavdelningars samarbetsmöt 10-11.4 i Kouvola, Thomas Melarti och Sauli Tiala.

UPM EF-möte 12-13.6 i Vanda, Thomas Melarti.

BillerudKorsnäs EWC-möte 16-17.6, Pasi Manninen.

BillerudKorsnäs samarbetsutskottets konstituerande möte 20.3 i Tammerfors, Pasi Manninen.

BillerudKorsnäs samarbetsmöte 14-15.4 i Tammerfors, Pasi Manninen, Markku Avela och Tuomo Kujala.

Studie- och semesteransvarigas utbildningsdagar 8-9.5 i Tammerfors, Sauli Tiala och Pasi Manninen.

UPM huvudförtroendemäns och ordförandes möte 13.5 i Helsingfors, Veijo Ruotsalainen och Thomas Melarti.

Norra Finlands pappersavdelningars förhandlingsdagar 27-28.11 i Uleåborg, Thomas Melarti, Sauli Tiala, Pasi Manninen och Alpo Tyni.

Fortsättningskurs i arbetarskydd del 1, 29.9-3.10 och fortsättningskurs i arbetarskydd del 2, 27-31.10, Tuomo Kujala och Jarno Pikkumäki.

UPM fackavdelningars möte 16-17.10 i Jyväskylä, Thomas Melarti och Veijo Ruotsalainen.

UPM EF-möte 17-18.11 i Helsingfors, Thomas Melarti.

UPM förtroendemännens gemensamma möte 3-4.10 i Helsingfors, Sauli Tiala.

BillerudKorsnäs EWC-möte 15-16.12 i Stockholm, Pasi Manninen.

Avdelningens representanter i samarbetsorganen 2014

Medlem i Pappersförbundets styrelse

Allmän ersättare i Pappersförbundets styrelse

Pasi Manninen.

Medlem i Pappersförbundets förbundsfullmäktige

Alpo Tyni.

Personlig ersättare i Pappersförbundets förbundsfullmäktige

Marko Luoto.

Cellulosa matköksandelslags styrelse

Thomas Melarti, ersättare Petri Rintaniemi.

Sjukkassans Sellus styrelse

Arto Männistö, Per-Erik Käld, Markku Pukkinen och Sten Braskén.

Wille tidningens redaktionsråd

Johan Granlund och Sauli Tiala, ersättare Juha Laakso och Timo Pryyl.

UPM:s TTTY-grupp

Mikael Storbacka ersättare Arto Kontiainen, Marko Vuorensivu ersättare Kenneth Björklund, Mika Pessinen ersättare Jorma Jaatinen, Timo Pryyl ersättare Teppo Parkkinen.

UPM:s förslagskommitté

Marko Vuorensivu och Esko Joutsen, ersättare Timo Pryyl och Juha Kupila.

UPM:s nationella samarbetsförhandlings grupp

UPM European Forum, EF-representant

Thomas Melarti, ersättare Alpo Tyni.

Schaumans 100-års stiftelse

Veijo Ruotsalainen och Sauli Tiala, ersättare Thomas Melarti och Timo Pryyl.

Ledningsgruppen UPM

Veijo Ruotsalainen, ersättare Sauli Tiala.

Ledningsgruppen fabriksservice

Petri Rintaniemi, ersättare Timo Pryyl.

Ledningsgruppen Walki

Matti Hautala, ersättare Vesa Suvanto.

Förslagskommittén Walki

Jari Ratus och Niklas Käcko, ersättare Ralf Tärnvik och Juha Pohjoisaho.

Livsmedelssäkerhets arbetsgrupp Walki

Markku Pukkinen.

BillerudKorsnäs arbetarskydds kommitté

Tuomo Kujala, ersättare Marko Talviaro.

Avdelningens representanter i samarbetsorganen 2014

Medlem i Pappersförbundets styrelse

Allmän ersättare i Pappersförbundets styrelse

Pasi Manninen.

Medlem i Pappersförbundets förbundsfullmäktige

Alpo Tyni.

Personlig ersättare i Pappersförbundets förbundsfullmäktige

Marko Luoto.

Cellulosa matköksandelslags styrelse

Thomas Melarti, ersättare Petri Rintaniemi.

Sjukkassans Sellus styrelse

Arto Männistö, Per-Erik Käld, Markku Pukkinen och Sten Braskén.

Wille tidningens redaktionsråd

Johan Granlund och Sauli Tiala, ersättare Juha Laakso och Timo Pryyl.

UPM:s TTTY-grupp

UPM:s förslagskommitté

Marko Vuorensivu och Esko Joutsen, ersättare Timo Pryyl och Juha Kupila.

UPM:s nationella samarbetsförhandlings grupp

UPM European Forum, EF-representant

Thomas Melarti, ersättare Alpo Tyni.

Schaumans 100-års stiftelse

Veijo Ruotsalainen och Sauli Tiala, ersättare Thomas Melarti och Timo Pryyl.

Ledningsgruppen UPM

Veijo Ruotsalainen, ersättare Sauli Tiala.

Ledningsgruppen fabriksservice

Petri Rintaniemi, ersättare Timo Pryyl.

Ledningsgruppen Walki

Matti Hautala, ersättare Vesa Suvanto.

Förslagskommittén Walki

Jari Ratus och Niklas Käcko, ersättare Ralf Tärnvik och Juha Pohjoisaho.

Livsmedelssäkerhets arbetsgrupp Walki

Markku Pukkinen.

BillerudKorsnäs arbetarskydds kommitté

Tuomo Kujala, ersättare Marko Talviaro.

Skogsindustrin 2014

Konjunkturerna inom skogsindustrin har på kort tid förändrats drastiskt. Borta är de senaste årens dysterhet. Exporten drar och utsikterna har förbättrats. Det har till och med talats om att i Finland bygga en ny cellulosafabrik. Metsä Fibre som är en del av Metsä Group meddelade i våras om den tilltänkta investeringen, en bioproduktsfabrik i Äänekoski. Ifall investeringen på 1,1 miljarder blir av blir det den största investering som skogsindustrin någonsin gjort i Finland. Fabriken med en planerad årskapacitet på 1,3 milj. ton cellulosa, skulle enligt planerna starta 2017. Den skulle vara den första av den nya generationens biofabriker som förädlar skogsråvaran till flera mångsidiga produkter.

Exporten av cellulosa och kartong har ökat

Med undantag för papper har den Finländska skogsindustrins produktion och export ökat. Förutom ökade exportinkomster har också den pågående effektiveringen av produktionen bidragit till den förbättrade lönsamheten för cellulosa- och pappersindustrin. Världsmarknadens efterfrågan på cellulosa och kartong är fortsättningsvis stor, medan såväl efterfrågan som priset på journalpapper fortsätter att sjunka. En utjämning av efterfrågan på papper i Europa kan skönjas. Förutom den minskning av kapaciteten som gjorts i Europa underlättas marknadsläget också av de produktionsminskningar som gjorts i Nordamerika. Efterfrågan av cellulosa på världsmarknaden uppehålls av den ökade användningen av tissuepapper och kartong, bristen på returpapper, efterfrågan på dissolvingmassa, (bl.a. för framställning av viskos), och en nedläggning av gammal cellulosakapacitet runt om i världen. Den stigande efterfrågan och exporten av kartong beror på den ökade näthandeln, en allmän skärpning av hygienkraven och wellpappens utmärkta egenskaper som förpackningsmaterial.

Cellulosa från Jakobstad

Vi har fått njuta av goda konjunkturer för cellulosan. Cellulosafabrikens produktionsnivå har varit hög. Årsproduktionen blev riktigt bra trots två veckors reparationsstagnation på våren, då bl.a. den gamla ultrawashern byttes mot två nya massatvättar. Tvättarna kom något begagnade från Tervasaari. Också en del flistransportörer förnyades under stagnationen. Dessutom har vi av olika orsaker haft en del produktionsbortfall.

Nedkörningen av papperstillverkningen i Finland fortsätter

Som ett resultat av det lönsamhetsprogram som UPM meddelade om i oktober kommer PK2 i Kaukas och PK5 i Jämsänkoski att stängas. Redan tidigare på våren meddelade Mondi att de i oktober stänger en pappersmaskin i Lojo. Också Stora Enso beslöt senaste vår att de stänger en maskin som tillverkat bestruket journalpapper i Veitsiluotos fabriker i Kemi. Stora beslöt också att bygga om en pappersmaskin i Varkaus till en flutingmaskin.

Alholmens Kraft

Det låga börspriset på el har försatt AK i en svår situation och tvingat bolaget att begränsa produktionen. AK som arbetsgivare var benägen att på arbetstagarnas förslag, från och med senaste oktober, att under ett års tid pröva 12 timmars skiften.

Kollektivavtalsfrågor

Det nationella sysselsättnings- och tillväxtavtal som godkändes hösten 2013 innehöll en klausul om arbetslivet och pensionsfrågorna. Förhandlingarna skulle slutföras under 2014. Pensionsreformen träder i kraft från början av 2017 och åldersgränsen gäller de som är födda 1955 eller senare. Åldersgränsen för ålderspension höjs med tre månader för varje födelseårskull tills den lägsta åldern för ålderspension är 65 år. År 1962 födda är den första årskullen som går på ålderspension vid 65 års ålder. Pappersförbundets kollektivavtal trädde i kraft 1.5.2014. Avtalet gav arbetstagarna en lönehöjning på 11 cent i timmen från och med 8.9.2014. Kollektivavtalet innehöll också en klausul som gav arbetsgivaren rätt att under ett års tid prova kort skiftescirkulation. Resultatet blev, att UPM gav stallorder om att alla fabriksorter vid årsskiftet startar försöket med kort cirkulation.

Lokala saker

Vi hade ca 70 sommarjobbare på fabriken, dessutom ca 30 för att bekanta sig med arbetslivet, s.k. ”tonnilaiset”. På hösten startade arbetsgivaren en ansökningsprocess till läroavtalsutbildning. Meningen var att anta 10-12 personer till utbildningen. 124 sökande anmälde sig till den krävande ansökningsprocessen. Processen avblåstes i sista stund för UPM offentliggjorde ett sparprogram vars följd blir att ca 250 personer kommer att sägas upp i Finland. Fabriken fick också ny personalchef, Katja Sauvola började som ny personalchef i december.

Studiefrågor

Pappersförbundet erbjuder sina medlemmar ett stort utbud av kurser. Tilläggsuppgifter får du från förbundets hemsida (www.paperiliitto.fi) samt avdelningens studieansvariga. Om du är intresserad av en kurs, slösa inte tid utan ta kontakt, på Walki med Matti Hautala, på BillerudKorsnäs med Pasi Manninen Och på UPM med Veijo Ruotsalainen, så fyller vi i din kursansökan tillsammans.

Till slut vill jag tacka alla för det gångna året och tillönska alla ett gott nytt år.

Huvudförtroendeman Veijo Ruotsalainen

Walki 2014

Orderingången var bra redan från årets början. Vi hade behov av att öka på kapaciteten och från mitten av mars började vi köra Lam109 i femskifte. Arbetsgivaren meddelade att femskiftet pågår i tre månader, medan vi som motdrag föreslog att maskinen går i femskifte över sommaren och en annan linje kan ta ut semestern. Arbetsgivaren såg inget sådant behov och resultatet blev att vi under sommaren hade svårt att hinna med leveranserna till våra kunder.

En del organisationsförändringar hände. I november 2013 frångick bolaget systemet med en direktör för två fabriker. Arbetsgivaren vill ha en starkare lokal ledning och tredje mars 2014 valdes Mats Holti till tf. platsdirektör. Första september skedde åter byte på direktörsposten då Sune Kaptens valdes till fabrikens platsdirektör.

Under sommaren avlönades ca 30 semestervikarier som arbetare till produktionen. Maskinerna gick i arbetstidsform 35. De lokala förhandlingarna startade på hösten. På agendan fanns som huvudteman vakanserna, skiftestilläggen abt35 och söndagsarbete. Vi öppnade också diskussionerna om att återuppta förhandlingarna om produktionslönen som lagts på is föregående år. Mot slutet av året genomfördes en opinionsundersökning, resultatet får vi säkert i början av år 2015.

För mig personligen var året utmanande och mycket nytt att lära. Jag vill tacka alla för det förtroendet ni visat inför perioden 2015-2016.

Huvudförtroendeman Matti Hautala

Förtroendemannaorganisationen på Walkis Jakobstadsfabriker:

Huvudförtroendeman Matti Hautala 0400-182292

Vice huvudförtroendeman/Produktion Vesa Suvanto 050-3147728

Förtroendeman underhåll/Transport Heikki Tyni 040-5596781

BillerudKorsnäs 2014

Året kunde ha startat betydligt bättre. Tredje januari fick jag kallelse till samarbetsförhandlingar med start den nionde januari. Förhandlingarna som naturligtvis baserades på produktions- och ekonomiska orsaker, vad annars, berörde endast arbetarna inom produktionen. I huvudsak en direkt följd att UPM sagt upp köpavtalet för laboratorietjänster. Arbetsgivarens preliminära planer skulle ha lett till att max. fem personer blivit uppsagda.

Eftersom antalet personer som hotas av uppsägning var under 10 skulle förhandlingarna pågå så länge som i lagen stipuleras, d.v.s. två veckor. I förhandlingarna visade det sig att den svenska företagskulturen inte alls var bättre än den från tidigare bekanta UPM kulturen. Vi träffades till förhandlingar fem gånger, men den riktiga förhandlingsviljan fattades. De alternativa sparförslag som jag och Markku förde fram noterades inte. Igen en gång fick man känslan av att besluten redan var fattade.

Samarbetsförhandlingarna slutade 23 januari, och arbetsgivaren drog sig tillbaka för att ”fundera” och meddela om sitt beslut den 29 januari. Summa summarum blev att minskningsbehovet var tre personarbetsår, och att laboratoriet skulle övergå från arbetstidsform 37 till arbetstidsform 25. Under pågående förhandlingar hade en av laboratoriets flickor sökt, och fått anställning på UPM, så minskningsbehovet blev till slut två. Det enda positiva minnesbilden som blev kvar av förhandlingarna var att när vi 29-30 januari länge satt med arbetsgivaren så försökte verkligen arbetsgivare hitta ”mjukare” lösningar, d.v.s. fanns det frivilliga till arbetslöshetspensionsröret.

Våra möten på trean under pågående förhandlingar blev verkligen noterade, och de var allt annat än onödiga. Arbetsgivaren var något skärrad, vad månne händer! Personligen blev jag verkligt glad att båda tillfällena samlade över 50 deltagare, och att pojkarna på underhållet också var med fast de inte berördes av förhandlingarna. Som jag skrev senaste år, tillsammans är vi starkare. Till slut hittades två frivilliga till ”röret” varav i synnerhet den ena blev verkligt glad. Det är nog många år sen jag sett en så lycklig man. Ett par flickor från laboratoriet flyttade till produktionen och två blev kvar på labbet i arbetstidsform 25.

Intresset för 12-timmars skiftesschema ökade på våren och försommaren. Kanske delvis beroende på att driftspersonalen på Tervasaarifabriken hade startat med 12-timmars skift redan kring jultiden. Så småningom blev det också klart för alla att en omröstning måste genomföras på hösten. För mig var det hela tiden viktigt att förhandlingar om avtal och regler skulle vara genomförda före omröstningen. På hösten var allt klart och vi ordnade informationstillfällen där huvudförtroendemannen från Tervasaari och en forskare från Arbetshälsoinstitutet berättade om erfarenheter och forskningsresultat om vad 12-timmar eventuellt för med sig. I november genomförde så omröstningen om 12-timmars skiften utan- eller med skiftesbytesledigt, mot nuvarande system. Nästan 80 % var för en övergång till 12-timmars skiften och av de två 12-timmars förslagen så fick alternativet med skiftesbytesledigt större understöd. Den 15 december startade det ett år långa försöket med 12-timmars skiften och om ungefär ett år skall vi genomföra en ny omröstning.

Det här var i korthet det viktigaste som hänt under år 2014.

Pasi Manninen, huvudförtroendeman

Förtroendemannaorganisationen åren 2015-2016

Huvudförtroendeman UPM, AK och Matköket.

Veijo Ruotsalainen 040-5852366

Vice huvudförtroendeman/Underhåll

Markku Avela 040-5852403

Arbetarskyddet på UPM 2014

Igen är ett år till ända. Det startade tragiskt. På fabriksområdet skedde en olycka där en järnvägsanställd skadades allvarligt. Han föll så olyckligt från en vagn som var i rullning att ena handen klämdes mellan vagnens hjul och rälsen. Handen klämdes av. Det som förvånade mig och andra var arbetsgivarens inställning till det skedda. Varför pratades det inte mera om det som inträffat? Jag anser att det som sker innanför stängslet berör oss alla, oberoende av vilket företag vi arbetar för.

Vårstagnationen gick som smort. Samarbetet mellan drifts- och underhållspersonalen fungerade ännu en gång bra. Mycket arbete utfördes och ändå lyckades vi undvika större haverier. För de utomstående entreprenörerna hände dock överraskande mycket. Har attityderna förändrats eller har tidigare olyckor dolts för att undvika sanktioner, det är ju lite av dagens melodi. Under stagnationen installerades nya massatvättar och en del flistransportörer förnyades. Ett av de största arbetena var revisionen av turbinen som från början planerats ta sex veckor. Den tog sist och slutligen nio veckor, orsaken var att rotorn måste sändas till Tyskland för reparation. Vi på UPM håller en strikt linje vad det gäller användandet av skyddsutrustning och reflekterande skyddskläder. Under stagnationen var det en iögonfallande skillnad mellan oss och utomstående entreprenörer. Jag upplevde att medan vi var tvungna att använda ”varma” kläder oberoende av hur hett det var på arbetsplatsen, gällde inte samma regler entreprenörerna. Säkerhetslåsningen fungerade utmärkt så när som på några små undantag. Största orsaken var arbetsledningens ovilja eller okunskap att göra säkerhetsavskiljnings direktiv. På en del avdelningar fungerade det utmärkt, men till andra avdelningar har vi skäl att återkomma inför nästa övning. För en del av gänget som använde taljor var det emellanåt oklart när det är skäl att för arbetet uppgöra en lyftplan. På vedhanteringen finns ett direktiv hur man gör en lyftplan. Med små förändringar är direktivet användbart på övriga avdelningar på fabriksområdet. Anmärkningsvärt var att på en del av lyftredskapen saknades märkningar eller information om när tidsbestämd granskning av redskapen skall utföras.

Gångna året var det sista av de s.k. säkerhetsskärpningsåren, och det är bra. Jag förringar på intet vis det som gjorts, och säkerheten är synnerligen viktig, men emellanåt känns det som om arbetsgivaren gör det mera för Helsingfors än för att förbättra den lokala arbetsmiljön. Något gott har det dock fört med sig. TTY-gruppen har upphört och en ny ledningsgrupp med säkerheten som huvuduppgift har bildats. Nu verkar det i alla fall som om det fungerar bättre än någonsin tidigare. På fabriken verkar nu åtta grupper. Som exempel vill jag nämna Beredskapsgruppen
för första hjälp, som redan fått till stånd att till fabriken kommer fem defibrillatorer. Det är en stor förbättring från att vi tidigare bl.a. grälat om åtgången av tvättpulver och tvättmaskiner. Kanske arbetsgivaren nu verkligen fokuserar på säkerheten.

Från och med årsskiftet övergick alla UPM:s fabriker under en prövotid till kort cirkulation, beslutet togs av arbetsgivaren, med arbetsgivarens rätt att leda arbetet. Det här påverkade humöret och gjorde personalen bitter. Vi har hittills varit vana att själva rösta om vår egen arbetstidsform. Nu tog arbetsgivaren beslutet för oss. På våren ville en del av arbetsgemenskapen rösta om övergång till 12-timmars skift. Till och med en arbetsgrupp bildades för en dag, tills det kom order från Helsingfors att gruppen skulle upplösas. Orsaken angavs aldrig, men kort cirkulation fanns säkert i ”herrarnas” tankar.

Som största ärende på kommande års agenda är en uppdatering av riskanalyserna. Arbetsgivaren är skyldig att definiera skyddsnivån genom att identifiera riskerna och göra säkerhetsanalyser. När personlig skyddsutrustning påbjuds skall det finnas flera alternativ att välja mellan. Själv strävar jag till att det skall finnas flera storlekar och modeller att tillgå, så att gemene man alltid hittar det som passar. Arbetsgivaren måste inse att det billigaste inte alltid är bäst och heller inte på lång sikt alltid förmånligast.

Det gångna året var bra, statistiken visar endast två olycksfall som orsakat sjukfrånvaro. Det är ett framsteg som vi skall vara nöjda över. Bra! I början trodde jag inte att det skulle vara möjligt att uppnå noll olycksfall utan att fuska, men med rätt attityd och arbetsledningens engagemang är det fullt möjligt.

Statistik 2014 2013

Olycksfall som orsakat frånvaro 2 st. 1 st.

Sjukfrånvaro 4,07% 3,41%

Risk/Nära ögat situationer anmälningar 395 st. 345 st.

Safewalk’s 406 st. 270 st.

Brandalarm 35 st. 48 st.

Till slut vill jag tacka alla för det gångna året.

Arbetarskyddshälsningar Sauli Tiala

Arbetarskyddet på Walki 2014

År 2014, som var något av ett läroår för mig, är till ända. Ändå har en del blivit gjort och förbättrats. Anmälda säkerhetsbrister gås igenom på måndagarna, och anmälningar gjordes nog, hela 208 stycken. Om det ännu är oklart för någon hur en anmälan görs, så kom in i koppen så gör vi en anmälan tillsammans.

Arbetsplatsgranskningar har gjorts och kommer också att göras 2015. Som en nyhet när det gäller personlig skyddsutrustning, så fås numera skyddsglasögon med eller utan personlig styrka på linserna. Det skall passa åt alla.

Lean kom igång alldeles bra i en del arbetsteam men av någon anledning tog det slut som hönans flykt. Förhoppningsvis kommer det igång igen detta år 2015, för vi mår alla bra av att arbetsplatsen hålls städad och trygg.

Statistik: 13 olycksfall

5 olycksfall som orsakat frånvaro

208 anmälda säkerhetsbrister

Sjukfrånvaron 3,47 %

Arbetarskyddshälsningar Jari Jokiranta

Arbetarskyddsorganisationen på Walki i Jakobstad

Arbetarskyddsfullmäktige Jari Jokiranta 050-5609254

I vice fullmäktige Jarno Pikkumäki 050-5310327

II vice fullmäktige Vesa Millasnoore 044-5111038

Arbetarskyddet på BillerudKorsnäs 2014.

Året inleddes med samarbetsförhandlingar. Där rök tre arbetsplatser. En del av laboratoriets kvinnliga personal överfördes till andra uppgifter inom produktionen, och driftsmanskapet fick lära sig deras kontrollantuppgifter. Arbetsmotivationen blir säkert inte bättre av sådana personalminskningar och förändringar.

Under de senaste åren har en klar attitydförbättring gentemot säkerheten kunnat skönjas, vilket givetvis är bra. Å andra sidan kan sättet på vilket uppföljningen av olycksfallen och frånvaron sker ifrågasättas. Döljer man olycksfall, och kommer sjuk till arbetet för att inte utpekas som ”syndabock” när statistiken försämras och bonusarna minskar.

Mot slutet av året var det givetvis övergången till 12-timmars skift som blev det stora samtalsämnet. Efter omröstningen påbörjade vi det ett år långa försöket i december. Början verkar lovande. En lång arbetsdag tär också på orken och ökar olycksfallsrisken. Väl genomtänkt och väl utfört arbete, utan att stressa, är den rätta inställningen.

En trevlig sak är det vid årsskiftet påbörjade saneringen av två kontrollrum. Åtgärden förbättrar såväl arbetsmiljön som trivseln!

Tuomo Kujala, arbetarskyddsfullmäktige.

Statistik: 14 olycksfall, varav 2 orsakat frånvaro.

171 risksituationer/säkerhetsbrister.

I vicefullmäktige Marko Talviaro

II vicefullmäktige Christian Johansson

Kassörens verksamhetsberättelse 2014

Kassör, på finska smeknamnet ”talkkari”, vad tror medlemmarna att kassörens uppgift är? Om vi återgår till smeknamnet ”talkkari” så får vi en bild av en person som sköter fastigheter. Visst är kassören en form av fastighetsskötare. En som håller ögonen på att den andel av medlemsavgiften som tillfaller avdelningen används på bästa tänkbara sätt till nytta för medlemmarna. Kassören övervakar tillsammans med styrelsen och sektionerna att höstmötets beslut följs. Kassören är också arbetslöshetskassans lokala ombud som hjälper med ifyllandet, och ger råd om sökandet av arbetslöshets dagpenning åt arbetslösa. Ombudet är i de flesta fall också kanalen mellan avdelningen och arbetslöshetskassans beslutande organ.

Verksamhetsåret har inte medfört några stora omvälvningar. Som bäst håller vi på med bokslutet, och kan bara konstatera att budgetramarna har hållit.

Medlemsantalet har sjunkit något. Vi årsskiftet hade avdelningen 1324 medlemmar, varav 622 var arbetande, betalande medlemmar. Hedersmedlemmar har vi 9, FFC:s och förbundets hedersmedlemmar 3. Vilande medlemmar 165, betalningsfria 13 och studiemedlemmar 12. Frimedlemmar har avdelningen 348 varav 151 blivit frimedlemmar vid pensionering.

Jag är anträffbar på B-modulens tredje våning onsdags eftermiddagar mellan 12.00 – 15.30 eller på telefon 040-7399600 eller 8699600.

Hälsningar Petri Rintaniemi, kassör

Jämställdhetsverksamheten 2014

Jämställdhetssektionen har fungerat i enlighet med den uppgjorda verksamhetsplanen. Inga förändringar i planen har gjorts på fabriksområdet. Lagen har förnyats så att arbetsgivaren i fortsättningen skall uppgöra jämställdhetsplanen tillsammans med förtroendemannen, förtroendeombudet, arbetarskyddsfullmäktige eller annan av personalen utsedda representanter. Representanterna för personalen skall ha tillräckliga möjligheter att delta och påverka när planen utarbetas.

Ett långsiktigt arbete för jämställdheten, mot diskriminering och mobbning förutsätter ett öppet och fördomsfritt förhållande till, och erkännande av såväl individuella som avvikande värderingar. För att i arbetslivet kunna sammanfoga olika yrkes- och åldersgrupper, människor med olika religiösa, politiska och etiska värderingar med varandra, är det viktigt att förstå och erkänna olikheter.

Hälsningar Sauli Tiala

Fritids- och ungdomssektionen 2014.

Under det gångna året har fritids- och ungdomssektionens verksamhet stort sett varit som tidigare år. Vi har försökt att ge lite guldkant på fritiden åt avdelning 52:s medlemmar. Ni är många som tagit tillfället i akt och på ett eller annat sätt deltagit. Under året ordnades den traditionella vårresan till Stockholm, den var som vanligt mycket omtyckt bland medlemmarna. Den traditionella julshoppingresan till Tammerfors 15-16 november uppskattades också. Vi bodde på det nya Sokos Hotell Torni. För första gången ordnades julfesten på Pavis, det var en fin fest i trevlig miljö. Vi har sponsorerat olika teaterföreställningar, konserter och speciellt sponsoreringen av biobiljetterna har varit populär. Dessutom har vi arrangerat resor när vårt kära fotbollslandslag spelat.

Vi är på gång med många nya upptåg, så håll er informerade. Det gör ni bäst när ni besöker avdelningens egen hemsida på nätet, den hittas via Pappersförbundet. Sök upp den och sätt in den i favoritbalken på datorn på jobbet och hemma. Vi finns även på facebook. Om ni har åsikter så hör av er med ris eller ros till någon av fritids- och ungdomssektionens medlemmar. Kom även med förslag till nya evenemang som intresserar.

Sektionen har bestått av: Johan Granlund ordf. Vesa Suvanto, Kari Väisänen, Garita Moilanen, Teppo Parkkinen, Timo Pryyl, Matti Hautala, Marko Luoto och Kari-Matti Inkamo.

På sektionens vägnar: Johan Granlund

Pappersförbundets Jakobstads avd 52:s styrelse och övriga funktionärer för år 2015.

Telefonnummer, styrelsen.

ASF. Walki Jari Jokiranta 050-5609254

ASF. BillerudKorsnäs Tuomo Kujala 040-8499753

Avdelningens sektioner

Fritids- och ungdomssektionen: Johan Granlund ordf. Vesa Suvanto, Matti Hautala, Teppo Parkkinen, Timo Pryyl, Garita Moilanen, Marko Luoto och Kari-Matti Inkamo.

Jämlikhetssektionen: Sauli Tiala ordf. Matti Hautala och Pasi Manninen.

Studiesektionen: Veijo Ruotsalainen ordf. Matti Hautala och Pasi Manninen.

Schaumans 100-års stiftelse:

Veijo Ruotsalainen ersättare Thomas Melarti

Sauli Tiala ersättare Timo Pryyl

Medlem i Pappersförbundets styrelse Veijo Ruotsalainen.

Allmän ersättare i Pappersförbundets styrelse Pasi Manninen.

Medlem i Pappersförbundets fullmäktige Alpo Tyni.

Personlig ersättare i förbundsfullmäktige Marko Luoto.

Thomas Melarti ersättare Petri Rintaniemi

Sjukkassan Sellus styrelse