PIETARSAAREN OSASTO 52          JAKOBSTADS AVDELNING 52

SAIRAUSKASSA SELLU

SJUKKASSAN SELLU

TIEDOTE SAIRAUSKASSA SELLUN JÄSENILLE

Muutoksia Kelan etuuksiin 1.1.2016 alkaen korottaa kassan kustannuksia, minkä takia sairauskassan hallitus on päättänyt että lääkeoston 50 euron alkuomavastuuta ei korvata.

Alkuomavastuu maksetaan apteekille, ei sairauskassalle. Maksat korvattavat reseptilääkkeesi itse 50 euroon asti, kun tähän saakka olet saanut Kela-korvausta jo vuoden ensimmäisestä lääkeostosta. Alkuomavastuun ylittävistä kustannuksista sinulle maksetaan lääkekorvauksia normaalisti.

Uusi alkuomavastuukausi alkaa aina vuoden vaihteessa. Maksat sen vain kerran vuodessa, vaikka käytössäsi olisi useita eri lääkkeitä. Alkuomavastuu kerryttää vuotuista lääkekattoa, joka on 610,37 euroa vuonna 2016. Sinun ei tarvitse säästää kuitteja tai seurata itse alkuomavastuun kertymistä. Apteekin ja Kelan tietojärjestelmät tekevät sen puolestasi.

MEDDELANDE TILL SJUKKASSAN SELLUS MEDLEMMAR

Förändringar i FPA:s förmåner 1.1.2016 medför ökade kostnader för kassan, och av den anledningen har sjukkassans styrelse beslutat att inte ersätta initialsjälvrisken på 50 euro för medicininköp.

Initialsjälvrisken betalas till apoteket, inte till sjukkassan. Du betalar själv dina ersättningsgilla receptmediciner upp till50 euro, då du tidigare år fått Fpa ersättning redan från årets första medicininköp. För de medicinkostnader som överstiger initialsjälvrisken får du normal ersättning.

En ny initial självriskperiod börjar alltid i början av året. Du betalar den bara en gång per år, fast du skulle använda flera olika mediciner. Initialsjälvrisken räknas med i den årliga självrisken för mediciner, som år 2016 är 610,37 euro. Du behöver inte själv spara kvitton eller följa upp samlandet av initialsjälvrisken. Apotekens och Fpa:s datasystem gör det i ditt ställe.

Uutinen julkaistu: 12.01.2016