PIETARSAAREN OSASTO 52          JAKOBSTADS AVDELNING 52

Pietarsaaren osasto - Ajankohtaista - Uutinen Uutinen

Paperiliiton Pohjois-Suomen Neuvottelupäivien julkilausuma Paperiliiton Pohjois-Suomen Neuvottelupäivien julkilausuma

Julkilausuma

Paperiliiton Pohjois-Suomen ammattiosastot Kemistä, Oulusta ja Pietarsaaresta kokoontuivat neuvottelupäiville 13.-14.10. Pietarsaareen. Valtiovallan kilpailukykysopimuksessa oleva 24 tunnin vuosittaisen työajan lisääminen ei saa ammattiosastoilta kannatusta.

Ammattiosastojen edustajat eivät ymmärrä miten työajan pidentäminen lisää työllisyyttä, tai työntekijöiden ostovoimaa. Lisääntyvä työaika vääristää ylityötilastoja ja heikentää työntekijöiden työssäjaksamista.

Kilpailukykysopimuksessa työajan lisääminen pyritään neuvottelemaan paikallisesti, ammattiosastot ovat valmiita testaamaan kuinka halukas työnantaja on paikalliseen sopimiseen. Paikallista sopimista on paperiteollisuudessa harrastettu jo vuosikymmeniä, toiveena on etteivät työnantajat nyt mene hallituksen tarjoaman perälaudan turvaan.

Mikäli työnantaja haluaa lisätä vuosittaista työaikaa, on sen tapahduttava aidoilla paikallisilla neuvotteluilla ja koskettava kaikkia henkilöstöryhmiä. Esimerkkinä työajan lisäämiseksi ammattiosastot esittävät seuraavia toimenpiteitä. Vuoronvaihdon yhteyteen lisätään seitsemän minuuttia, tähän asti vuoronvaihdossa tietojen vaihto on suoritettu omalla ajalla. Koulutuspäivän lisääminen vuorokalenteriin, näin ylimääräiset työpäivät olisivat hyvissä ajoin tiedossa.

Päivätyössä työskentelevien pidentyvä työaika voitaisiin toteuttaa lisäämällä minuutit päivittäiseen työaikaan, tai työaikapankkina. Viikonloppuisin ja pyhäpäivinä tehtävästä työstä tulee maksaa asianmukainen korvaus. Työntekijöiden vapaa-ajan ja ansiotason laskemista ammattiosastot eivät näe ratkaisuna Suomen taloudellisen tilanteen korjaamiseksi.

Paperiliiton Pohjois-Suomen ammattiosastot

Kemin osasto 33