Opiskeletko tai harrastatko? Opiskeletko tai harrastatko?

Stora Enso-konsernin 100-vuotissäätiön myöntämien apurahojen hakuaika on käynnissä!

Opiskeletko tai harrastatko?

Tiesitkö, että Enso Gutzeit Oy:n hallintoneuvoston henkilöstölleen v. 1972 perustama Stora Enso-konsernin 100-vuotissäätiö myöntää vuosittain apurahoja Stora Enson vakinaisessa palveluksessa oleville henkilöille, heidän perheenjäsenilleen (avio- ja avopuoliso sekä 5 - 19 vuotiaat lapset) sekä palveluksessa olevista henkilöistä koostuvilleyhteisöille. Yksinomaan harrastustoiminnan apurahoja voidaan myöntää myös yhtiön eläkkeelle jääneille henkilöille. Apurahoja voidaan myöntää ammattiin liittyvään, vapaa-aikana suoritettavaan opintotoimintaan tai muuhun sivistykselliseen ja aatteelliseen harrastustoimintaan. Apuraha myönnetään jo syntyneiden kustannusten perusteella apurahan myöntämisen yhteydessä. Työansion menetyksiä ei korvata.

Tänä vuonna apurahoja voi hakea 1.1.2017 - 31.1.2018 syntyneiden kustannusten perusteella. Säätiön omaisuuden tuotosta vähintään kolmannes on vuosittain käytettävä opintotoiminnan tukemiseen. Apurahoja voidaan myöntää opintotoimintaan silloin, kun kyse on vapaa-aikana suoritettavasta koulutuksesta. Apurahan myöntäminen opintotoimintaan edellyttää, että henkilö on itse hakeutunut koulutukseen eikä ole siellä Yhtiön lähettämänä. Opintotoimintaan voidaan laskea kuuluvaksi erilaisten seurojen ja yhteisöjen järjestämä koulutus ja myös kaiken tasoinen musiikki- tai lauluharrastustoiminta ym. opiskelu.

Apurahoja ei myönnetä:

•   päätoimiseen opiskeluun (ml. ulkomailla tapahtuvia kieli- ym. opinnot);

•   tarkoituksiin, joiden on katsottava kuuluvan Yhtiön tavanomaiseen toimintaan ja joilla jo ennestään on vakiintuneet rahoitusmuodot ja tavoitteet;

•   sellaiseen toimintaan, jonka rahoituksen yleisesti katsotaan kuuluvan valtion tai kunnan toimenpiteiden ja tukemisen piiriin, ellei sitä erityisistä syistä katsota aiheelliseksi;

•  puoluepoliittisten järjestöjen toiminnan tukemiseksi; tai

•   pikkujoulujen ja vastaavien juhlien järjestämiseen

Henkilökohtaisia apurahoja ei voida myöntää välinehankintoihin. Yhteisöille voidaan myöntää apurahaa myös välinehankintoihin, kun se katsotaan tarkoituksen mukaiseksi.

Vuosijuhlaan liittyvä historiikki katsotaan osaksi yhteisön harrastustoimintaan ja siihen voidaan myöntää apurahaa.

Yhteisöjen laivalla järjestämiin koulutustapahtumiin on mahdollista myöntää apurahoja vain silloin, kun suurin osa koulutuksesta tapahtuu laivalla ja laivalla annettavan koulutuksen kesto on merkittävässä suhteessa laivamatkan kokonaiskestoon. Laivassa tapahtuvalle koulutukselle asetetut vaatimukset ovat samat kuin maassa järjestettävälle vastaavalle koulutukselle. Matka voidaan tällöin katsoa kotimaan matkaksi (risteilymatkat, 20 tuntia).

Apurahaa tulee hakea 31.1.2018 mennessä lähettämällä täytetty hakemuskaavake (liitteenä) tositteineen paikalliseen hallintokuntaan tai täyttämällä hakemus sähköisesti ja toimittamalla tulostettu ja allekirjoitettu hakemus tositteineen paikalliseen hallintokuntaan.

Apurahojen hakulomakkeita löytyy eläkeläisille tehtaan porteilta ja lomakkeita voi pyytää myös paikalliselta hallintokunnalta.

Apurahahakemukset käsitellään paikallisten hallintokuntien kokouksessa keväällä 2018 ja hyväksytyt apurahat maksetaan saajien tileille toukokuussa 2018.

Lisää tietoa Stora Enso-konsernin 100-vuotissäätiöstä löydät täältä.

Terveisin,

100-vuotissäätiön hallitus